Πατήστε το πλήκτρο "Enter" για να μεταβείτε στο περιεχόμενο

ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΙΘΟΥΣΑΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ:
Είναι ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον, φτιαγμένο και σχεδιασμένο με
ειδικό εξοπλισμό που έχει ως στόχο να διεγείρει ή να καταστείλει τις βασικές μας αισθήσεις, χρησιμοποιώντας χρώματα, μουσική , μυρωδιές ,εικόνες και διάφορα αντικείμενα αφής. Τα παιδιά μέσα σ αυτή την αίθουσα μπορούν να αναπτύξουν τις αισθητηριακές τους δεξιότητες , αλλά επίσης και να χαλαρώσουν και να ανακουφιστούν από το άγχος και την ένταση.


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΥΠΟΨΗΝ:

  1. Καθώς το περιβάλλον αυτό μας είναι άγνωστο και μας γεμίζει ερωτηματικά
    ,πάρτε χρόνο και δώστε ευκαιρίες στον εαυτό σας και στα παιδιά ,να
    παρατηρήσετε τις αντιδράσεις τους κατά την εξερεύνησή τους με τον χώρο,
    σε τι εξοπλισμό δείχνουν προτίμηση ,αν νιώθουν ευχάριστα ή άβολα ,αν
    παρουσιάζεται κατά την παραμονή τους στο χώρο κάποια αλλαγή στην
    αντίδραση/διάθεση/συμπεριφορά.
    Η παρατήρηση θα μας δώσει μια πρώτη γνώση και πληροφορία για το λόγο
    που είμαστε μέσα σ αυτό τον χώρο με το παιδί και θέλουμε να
    χρησιμοποιήσουμε τον εξοπλισμό και τι στόχο θέλουμε να πετύχουμε.
  2. Είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε έχοντας στο μυαλό μας το εξής: επειδή η
    εμπλοκή με αυτόν τον εξοπλισμό έχει δύο στόχους α) να κατευνάσουμε/χαλαρώσουμε μία ένταση/διέγερση και β) να διεγείρουμε ένα χαμηλό επίπεδο εγρήγορσης , με απώτερο στόχο την βελτίωση της
    συγκέντρωσης προσοχής, των οπτικοχωρικών δεξιοτήτων, της ικανότητας
    στην μαθησιακή απόδοση ,θα πρέπει να επιλέξουμε ιδανικά τις ώρες που
    δεν ακολουθεί διάλειμμα ,ώστε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη της
    αισθητηριακής αίθουσας και την επόμενη ώρα μέσα στην τάξη, στην
    μαθησιακή διαδικασία. Ιδανικές ώρες 1 η /3 η /5 η .
  3. Αξιολογήστε το επίπεδο διέγερσης των μαθητών που είναι υποψήφιοι
    χρήστες. Ποια ώρα του σχολείου έχει ένταση, είναι ανήσυχος, αγχωμένος ,
    με μειωμένη συγκέντρωση και θέλετε να πετύχετε έναν κατευνασμό ;να
    βοηθήσετε να ‘’κατέβει’’ από την υψηλή κατάσταση;
    Ποια ώρα του σχολείου ο μαθητής χρειάζεται να ΄΄ξυπνήσει΄΄ ,να
    ΄΄ανέβει΄΄ώστε να έχει καλό επίπεδο διέγερσης , ώστε να είναι σε εγρήγορση να δεχτεί μαθησιακά ερεθίσματα;
  4. Περνώντας το διάστημα και φτάνοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς , χρήσιμο είναι ο κάθε εκπαιδευτικός που έχει χρησιμοποιήσει την αίθουσα με τον /τους μαθητές του να κρατάει ένα ημερολόγιο και να καταγράφει την πορεία των μαθητών, τις τυχόν αλλαγές ή όχι στο
    συναίσθημα/αντίληψη/συμπεριφορά, ώστε να πάρουμε σαν σχολείο την ανατροφοδότηση από αυτήν την αίθουσα και να καταλήξουμε στα πρώτα συμπεράσματα.

ΟΦΕΛΗ

  1. ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ. Η αισθητηριακή διέγερση αρχίζει και εμπλέκει
    διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου . Βοηθάει τα παιδιά να απορροφούν
    και να διατηρούν τις πληροφορίες, να έχουν αυξημένη ανοχή στην αλλαγή,
    ρυθμίζοντας το νευρικό σύστημα και έχοντας καλύτερα αποτελέσματα στην
    καθημερινότητά τους.
  2. ΒΕΛΤΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ,ΤΗΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ,ΤΟΝ ΧΩΡΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ, ΤΙΣ ΟΠΤΙΚΟΧΩΡΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ.
  3. ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ.
    Ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον μπορεί να είναι ιδιαίτερα απορροφητικό
    των εντάσεων , παρέχοντας άνεση και ηρεμία στα παιδιά που το χρειάζονται, ενώ παράλληλα δίνει ευκαιρίες στα παιδιά που είναι υποτονικά με χαμηλό επίπεδο διέγερσης , να εμπλακούν. Επιπρόσθετα παρατηρείται βελτιωμένη κοινωνική έκφραση.
  4. ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ Ο ΕΣΤΙΑΣΜΟΣ
    Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να προετοιμαστεί το παιδί για την τάξη του.
    Βελτιώνει την δεξιότητα οργάνωσης, αποτρέπει τους μαθητές από
    παρορμητικές αντιδράσεις, δίνοντας την ευκαιρία για καλύτερο έλεγχο στα
    συναισθήματά τους.
  5. ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ
  6. ΔΙΝΕΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
  7. ΔΙΝΕΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ
    ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
  8. ΜΕΙΩΝΕΙ ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
BUBBLE TUBE
Ο σωλήνας με τις κινούμενες φυσαλίδες παρέχει μια οπτική ατμόσφαιρα για ένα ήρεμο περιβάλλον χαλάρωσης, μέσω ήπιων κραδασμών και του κατευναστικού λευκού ήχου.
( Ο ήχος της βροχής ,τα ραδιοκύματα, τα κύματα της θάλασσας, η ηλεκτρική
σκούπα, ο απορροφητήρας είναι μερικά παραδείγματα λευκού ήχου. Ο λευκός θόρυβος είναι ένας συνεχής ήχος που περιλαμβάνει κάθε συχνότητα, σε χαμηλούς και υψηλούς τόνους, ο οποίος περιορίζει τον θόρυβο από τον έξω κόσμο. Είναι χαλαρωτικός και ενισχύει την αυτοσυγκέντρωση).

Ο σωλήνας με τις κινούμενες φυσαλίδες μας δίνει μία εναλλασσόμενη σειρά από χρώματα και κάποιοι ειδικοί τον χρησιμοποιούν για χρωματοθεραπεία.
Περιέχεται χειριστήριο που ελέγχει ροή αέρα και επιλογή χρώματος ,ώστε να μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε για βελτίωση κινητικών και γνωστικών δεξιοτήτων.
Πέρα από το οπτικό περιβάλλον και τον λευκό ήχο, ο σωλήνας παρέχει και δόνηση.
Συνοπτικά παρέχει οπτική, ακουστική και απτική διέγερση.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
 Τοποθετούμε το παιδί μπροστά στο σωλήνα και τοποθετούμε τα χέρια του
πάνω του για να νιώσει τη δόνηση. Εμπλέκεται και το κομμάτι της
θερμοκρασίας καθώς τον αγγίζει. Συνιστάται να γίνεται ησυχία ώστε να
δουλέψει θεραπευτικά και ο λευκός ήχος.
 Γνωστικά μπορούμε να δουλέψουμε τα χρώματα .
 Οπτικοκινητικά μπορεί το παιδί με το χέρι του να ακολουθεί την πορεία του ψαριού.
 Βάζοντας καθρέφτη παρέχουμε επιπρόσθετη αισθητηριακή εισροή,
δημιουργώντας την ψευδαίσθηση περισσότερων σωλήνων με φυσαλίδες.
 Προχωρώντας και εξελίσσοντας το πρόγραμμα ,με την βοήθεια καρτών PECS που δείχνουν τον εξοπλισμό ,μπορούμε να αναπτύξουμε την προτίμησή τους σε κάποιο από αυτά με το οποίο θέλουν να ασχοληθούν.

ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΠΛΑΚΕΣ ΔΑΠΕΔΟΥ
Είναι γεμάτες με χρωματιστό υγρό σε ανοιχτόχρωμη βάση , τονίζοντας το χρώμα του υγρού. Μας ενθαρρύνει να μετακινηθούμε ,για να δούμε την έκρηξη και τα σχήματα των χρωμάτων κάτω από τα πόδια μας. Μετατρέπει το πάτωμα σε επιφάνεια αλληλεπίδρασης .Οι πλάκες είναι αντιολισθητικές και φωτίζουν. Μπορούν να αντέξουν έντονη δραστηριότητα και άλματα.
Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν και σε επιφάνεια τραπεζιού, μετακινώντας το υγρό με τα χέρια. Έχουν τη δυνατότητα να συνδέονται μεταξύ τους.
ΣΤΟΧΟΣ: Χρησιμοποιούνται για να διεγείρουν τα αισθητηριακά μας συστήματα, μέσω των άκρων μας, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να στέκονται ή να τα πιέσουν για να μετακινήσουν το υγρό μέσα τους . Το περπάτημα στα χρωματιστά πλακάκια ηρεμεί την τυχαία κίνηση των παιδιών και την ρυθμίζει, ενώ τα κρατάει συγκεντρωμένα και εμπλεκόμενα με τη δραστηριότητα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
 Περπάτημα πάνω στην επιφάνειά τους.
 Πήδημα / αν θέλουμε να συνδυάσουμε και γνωστικό κομμάτι ,πήδημα πάνω στο χρώμα που ακούνε .
 Χορός
 Τοποθέτησή τους πάνω σε τραπέζι και μετακίνηση του υγρού με τις παλάμες ή με τα δάχτυλα.

 Αν θέλουμε να κλιμακώσουμε τον βαθμό δυσκολίας ζητάμε να πιέζει με
συγκεκριμένο δάχτυλο μετακινώντας το σε μία διαδρομή οριζόντια ή
κάθετα. ΣΤΟΧΟΣ- Απομόνωση δαχτύλων/ενδυνάμωση δαχτύλων.
Επίσης μαζί μ αυτή την άσκηση μπορούμε να μάθουμε και τα ονόματα των
δαχτύλων.
 Περπάτημα με τα χέρια ,κρατώντας τα πόδια τους σαν καροτσάκι για έξτρα ιδιοδεκτικά και αιθουσαία ερεθίσματα.

LIGHT TABLE( ΦΩΤΙΖΟΜΕΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ)
Αποτελεί μια επίπεδη επιφάνεια με μια πηγή φωτός από κάτω, το οποίο αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο για αισθητηριακή εμπειρία, οπτική διέγερση και ασκήσεις για συγκέντρωση προσοχής και παρατηρητικότητας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
 Διαφανής δίσκος με αλάτι. Δραστηριότητα προγραφής . Σχεδιάζουμε με
ξυλάκι πάνω στο αλάτι γράμματα.
Δραστηριότητα ταύτισης γραμμάτων. Κρύβουμε μέσα στο αλάτι γράμματα
,2 από το καθένα και με ένα πινέλο καθαρίζουμε την επιφάνειά τους με
στόχο να βρούμε τα ζευγάρια και να τα ταυτίσουμε.
 Εκπαίδευση σε χρώματα πάνω σε διαφανές σκεύος . Υλικά: Σοδα/ ξύδι/
χρώμα ζαχαροπλαστικής/ Σταγονόμετρα (plastic pipettes)/ κουταλάκια για
ανακάτεμα . Βγαίνει ένα αποτέλεσμα με φυσαλίδες.
 Εκπαίδευση σε χρώματα με τη βοήθεια του πάγου. Δημιουργούμε
παγοκύστες με χρώματα ,έχοντας ξυλάκι στη μέση του πάγου για να το
πιάνουμε από εκεί. Το χρησιμοποιούμε προσεκτικά πάνω σε χαρτί που
βρίσκεται στο φωτιζόμενο τραπέζι.
 Μετατρέψτε πλαστικά ποτηράκια σε έναν ολόκληρο κόσμο φαντασίας
.Ζωγραφίστε πάνω τους τα θέματα που σας ενδιαφέρουν (4 εποχές, δέντρο, σπίτι, άνθρωπο, αμάξι, πλανήτες, κλπ) και δημιουργήστε ιστορίες με στόχο
την ανάπτυξη λεξιλογίου, την κοινωνική έκφραση ,τον περιγραφικό λόγο κ.α
 Ψάχνοντας σχήματα, ζωάκια κ.α μέσα σε ζελέ ή ζελατίνη. Διεγείρει το
απτικό σύστημα ,έρχεται σε επαφή με τη θερμοκρασία( κρύο).
 Στένσιλς
 Παρατηρώντας φύλλα ,όστρακα, κ.α
 Αντιστοιχίσεις , ταξινομήσεις με χρωματιστά βότσαλα, σωλήνες κ,α
(προμαθηματικές έννοιες)
 Φτιάχνοντας πρόσωπα. (Έχοντας σε Α4 ζωγραφισμένο ένα κενό πρόσωπο, το τοποθετούμε στο φωτιζόμενο τραπέζι και ζητάμε από το παιδί να βάλει τα μέρη μάτια ,μύτη, στόμα, αυτιά, μαλλιά στις σωστές θέσεις . Τα έχουμε
ξεχωριστά μπερδεμένα μπροστά του) ΣΤΟΧΟΣ :Προσανατολισμός στο χώρο,
εικόνα σώματος.
 Φτιάχνω γράμματα/ σχήματα/αριθμούς από σπάγκο ,κορδόνι και ζητώ από
το παιδί να τοποθετήσει χρωματιστά βότσαλα πάνω στην πορεία των κορδονιών. ΣΤΟΧΟΣ : οπτικοκινητικός συντονισμός, έλεγχος κίνησης ,
προγραφή
 Τοποθέτηση πολύχρωμων πρισμάτων (κύβος, πυραμίδα, κώνος) για οπτική διέγερση

Bubble tube :σωλήνας με κινούμενες φυσαλίδες για οπτική, απτική και ακουστική διέγερση των μαθητών.
Αισθητηριακές πλάκες δαπέδου στην αίθουσα αισθητηριακής ολοκλήρωσης του σχολείου μας.